آخرین اخبار

تنگ نظری‌ها مانع توسعه صنعت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان ظرفیت زیادی در حوزه گردشگری دارد اما تنگ‌نظری‌ها مانع توسعه این صنعت در استان شده است.

اشتراک گذاری
05 مهر 1402
کد مطلب : 8092

به گزارش توازن و به نقل از خبرگزاری فارس از یاسوج، سعید طالبی‌پور در نشست خبری به مناسبت روز جهانی گردشگری با بیان اینکه  توسعه این  صنعت در رشد و توسعه استان و ایجاد اشتغال موثر است، گفت: بخش گردشگری استان به دلیل اینکه در یک موقعیت خاص جغرافیایی قرار دارد شناخته‌تر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد افزود: طی این سال‌ها تلاش کردیم بخش گردشگری استان را در قالب جشنواره‌های مختلف از جمله کوچ عشایر و جشنواره برفی دنا معرفی کنیم که اقدامات صورت گرفته رضایت‌بخش بود اما معرفی استان به سایر نقاط نیازمند همت اصحاب رسانه است.

وی بیان کرد: خوشبختانه هر دو جشنواره‌ کوچ عشایر که معرف گردشگری تابستانه است و جشنواره برفی که ظرفیت گردشگری زمستانه استان را به تمام نقاط کشور معرفی می‌کند در تقویم جشنواره ملی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثبت و دارای ردیف اعتباری می‌شود.

این مسوول با اشاره به اینکه در گذشته به دلیل مشکلات و نوساناتی که در حوزه اقتصادی وجود داشت اعتبارات لازم به پروژه‌های بخش گردشگری اختصاص داده نشد و همین امر موجب تعطیلی و نیمه راکد شدن این پروژه‌ها شد، گفت: با توجه به نگاه حمایتی  دولت سیزدهم به بخش گردشگری، سال ۱۴۰۲ سال ویژه‌ای برای توسعه گردشگری استان به شمار می‌رود.

طالبی‌پور عنوان کرد: ۴۶ پروژه نیمه فعال با حجم سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیارد تومان در حوزه گردشگری استان وجود دارد که در حال اختصاص اعتبار به این پروژه‌ها هستیم و در صورتی که به بهره‌برداری برسند زمینه اشتغال مستقیم ۹۰۰ نفر فراهم می‌شود.

مدیرکل گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تبلیغات، فراهم کردن زیرساخت‌ها و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در جذب گردشگران موثر است که کارهایی هم در این زمینه صورت گرفته است و اینکه در ایام پیک سال گردشگران زیادی از سراسر کشور به استان می آیند ناشی از اقدامات خوب صورت گرفته در این حوزه‌ها است.

این مسوول با بیان اینکه ۷۰ پرونده در حوزه گردشگری در دست اقدام است و مجوز پنج طرح گردشگری صادر شده گفت: اختصاص کمک‌های فنی و اعتباری به پروژه‌های بخش خصوصی برای اولین بار در دست انجام است.

طالبی‌پور عنوان کرد: تلاش ما در مجموعه گردشگری انتقال گردشگری به سمت روستاها است که مخاطب گردشگری روستایی هم بیشتر از گردشگری شهری است به همین دلیل طرح‌های بوم‌گردی مورد حمایت این اداره‌کل است و روستای زیبای کریک هم پایلوت گردشگری روستایی انتخاب شد.

وی بیان کرد: ۱۶ روستای هدف گردشگری شناسایی شدند که قابلیت زیادی در حوزه گردشگری دارند، ضمن اینکه از گردشگری عشایری و اکوتوریسم غافل نشده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نقش پروژه‌های بزرگ در جذب گردشگر گفت: بخش گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیازمند پروژه‌های بزرگ و پیشران  است، پارک آبی ظرفیت خوبی است و گردشگران زیادی را از مناطق جنوبی کشور به استان می‌کشاند این پروژه برای ۱۳ میلیارد اعتبار به مدت سه سال تعطیل شده بود که در دولت سیزدهم اختصاص داده شد و پروژه در سفر تیرماه امسال دولت به استان به بهره‌برداری رسید.

این مسوول به پروژه پل معلق یاسوج اشاره و ضمن قدردانی از استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مجموعه اقتصادی استان به دلیل برگزاری چندین جلسه در خصوص این پروژه گفت: این پروژه که در چند مجموعه گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد تومان قرار است احداث شود نقش زیادی در توسعه استان، ایجاد اشتغال و رونق بخش گردشگری دارد، اما یکسری تنگ نظری‌ها مانع اجرای پروژه‌های گردشگری می‌شود‌.

وی بیان کرد: در جلسه ای که ۱۵ روز گذشته در مرکز کشور برگزار کردیم قرار شد رئیس سازمان منابع طبیعی کشور به استان سفر کند و با رفع مشکلات در حوزه منابع طبیعی کار وارد مراحل اجرایی شود و اگر این پروژه اجرا شود به دلیل رونق بخش گردشگری نیاز است دو هزار تخت به تخت‌های گردشگری استان اضافه شود.

طالبی‌پور از واگذاری چند پروژه گردشگری به بخش خصوصی در قالب BOT طی سال‌هلی گذشته اشاره و عنوان کرد:متاسفانه هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها انجام نشد و حتی خصوصی سازی در این طرح‌ها که مربوط به حوزه گردشگری بود صورت گرفته بود که به همت دستگاه قضایی دو مورد از این طرح‌ها برگشت داده شد و دو طرح دیگر در دست اقدام است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مولفه‌ها که در حوزه گردشگری باید مورد توجه باشد احداث سرویس بهداشتی است که در استان این ضعف وجود داشت اما با اختصاص اعتبار تاکنون ۶  مجموعه سرویس بهداشتی در حوزه‌های گردشگری استان اجرا شده و چند مجموعه دیگر در دست اجرا است.

پایان پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − نوزده =